VYSOKÉ TATRY / 5. – 12.9.2003 /

Fotogalerie je zde

Účastníci : Jirka, Lukáš, Petr a já

1.DEN : Sraz je v 17:10, jdeme ještě na pivko než strávíme 11 hodin ve vlaku. V 19 odjíždíme z Plzně a v 21:23 z Prahy směr Poprad.

2.DEN : V 6.30 jsme v Popradě / 672 m.n.m. /, ubytováváme se v penzionu a v 8:23 jedeme vláčkem na Štrbské Pleso / 1355 m.n.m. / ( zpáteční jízdenka 70 SK ). Tam jsme v 9:45 a hned odcházíme po žluté Mlýnickou dolinou na Bystré sedlo / 2314 m.n.m. /. Cestou vodopád Skok. Zhruba od 1800 metrů leží sníh, asi před 5-ti dny tady sněžilo. V 12:30 jsme na Bystrém sedle, na konci jsme se už dost bořili. Chtěli jsme si ještě odskočit na Furkotský štít, ale cesta není šlapaná a je dost velká mlha, tak hned sestupujeme dolů Furkotskou dolinou na Chatu pod Soliskom / 1840 m.n.m. /, tam jsme v 14:15 a ještě stoupáme na Predné Solisko/ 2093 m.n.m. /. Cesta tam trvá asi 30 minut. V 16:10 už dáváme na Štrbském Plese pivko a v 18:10 jsme v Popradu.

3.DEN : Dnes jsou v plánu Rysy / 2503 m.n.m. /.Vstáváme v 5:50, v 6:36 jde vlak na Štrbské pleso. V 8 vycházíme od vlaku, jdeme po červené k Popradskému plesu / 1500 m.n.m. /, tam se u chaty chvilku schováváme před deštěm a pak pokračujeme po modré k rozcestí pod Žabími plesy, kde odbočujeme po červené na Rysy ( vlevo po modré se jde na Koprovský štít / 2363 m.n.m. / ). U Žabích ples dáváme tyčinku, dost nepříjemně to tam fouká, vytahuji goretexovou bundu, čepici a rukavice, vše zase za 10minut sundávám. Řetězy pod chatou zdoláváme v pohodě, což se nedá říct o ostatních, zvláště o těch co mají na nohou tenisky, ve sněhu se jim asi nejde nejlíp a moc nechápu co tady dělají. Na Chatě pod Rysy / 2250 m.n.m. / se nezastavujeme, protože je docela pěkná viditelnost, tak jdeme hned na vrchol, tam dorážíme v 11:45, samozřejmě se zatahuje, tak se fotíme a za chvíli jdeme dolů. Na chatě chceme dát pivko, Lukáš si udělal výškový rekord, ale cena 50 Sk nás odrazuje a tak sestupujeme dolů. Původně jsme chtěli ještě na Koprovský štít, ale k množství sněhu a nevalnému počasí plán měníme a jdeme dolů ( k velké radosti všech zúčastněných ). Na Štrbském plese jsme v 15 hod.

4.DEN : Vstáváme v 5:50, jedeme do Starého Smokovce / 1010 m.n.m. / ( zpáteční jízdenka 36 Sk ), odtud jdeme po zelené na Hrebienok / 1285 m.n.m. /, pak bloudíme u ( chaty dělají novou cestu pro auta a tak se má odbočit, my jdeme rovně ) a nedopatřením se dostáváme až na rozcestí na Slavkovský štít, tím ztrácíme půl hodiny. Vracíme se tedy na Hrebienok a pokračujeme po červené kolem Obrovského vodopádu na Zámkovského chatu / 1475 m.n.m. / a odtud po zelené Malou Studenou dolinou na Teryho chatu / 2015 m.n.m. /, kde jsme v 10:30, tam dáváme pauzičku a za chatou odbočujeme na žlutou značku, která vede na Priečné sedlo / 2352 m.n.m. /. Cesta na sedlo je solidně vysněžená, místy tak 60 cm umrzlého sněhu, naštěstí jsou tam vyšlapané stopy, tak se nahoru dostáváme bez potíží. Sestup je také v pohodě, u Sivého plesa/ 2013 m.n.m. / si dáváme oběd a v 13:30 jsme u Zbojnické chaty / 1960 m.n.m. /. Odtud jdeme po modré Velkou Studenou dolinou do Starého Smokovce, kam docházíme v 15:45. Dnes bylo docela dobré počasí.

5.DEN : Dnes se jedeme podívat do Slovenského ráje. Vstáváme v 6:15, v 7:09 jede vlak na Košice, my vystupujeme třetí zastávku – Vydrník a pak jdeme po silnici po červené značce do Hrabušic / 548 m.n.m. / a dále do kempu Podlesok, kde se vybírá vstup ( 20 SK ). Tam u informačního centra snídáme a hned odtud vedou značené cesty. My si vybíráme asi nejhezčí dolinu – Suchá Belá po zelené značce, v 9:15 do ní vstupujeme. Voda v ní překonává na vzdálenosti 2,5 km výškový rozdíl 400 metrů. Je tu co obdivovat, cesta je zabezpečená žebříkami, řetězy a místy je celkem vzdušná. Na vrcholu Suché Belé jsme v 10:30, po chvilce odpočinku pokračujeme po žluté a následně po červené na Kláštorisko, kde se nachází vykopávky kláštera z roku 1299, nyní se rekonstruují obvodové zdi. Nad ním je i turistická chata. My valíme dál po modré k rozcestí u Bieleho potoka a odtud už jdeme po modré na Prielom Hornádu, kde cesta vede po obou stranách řeky, místy po roštech nad řekou, velice pěkný zážitek. Pozorujeme i asi 6-ti člennou rodinku kamzíků. V 15:15 dáváme pivko v Hrabušicích a pak jedeme autobusem ( 23 Sk ) do Popradu.

6.DEN : Dnes jdeme jen já s Jirkou, Lukáš s Petrem odpočívají. My vstáváme tradičně v 5:50, jedeme do Tatranské Lomnice / 850 m.n.m. / ( 25 Sk ) kam prijíždíme v 7:20. Odtud makáme po zelené pod lanovkou na stanici Štart a dále na Skalnaté pleso / 1751 m.n.m. /, kde jsme v 8:55. Pak pokračujeme po červené na Velkou Svištovku / 2037 m.n.m. /, tam přicházíme v 10:00, dáváme tyčku, díváme se co nás ještě čeká a nemine a sestupujeme dolů k Chatě při Zelenom Plese / 1551 m.n.m. /. Sestup je dost nepříjemný, po tom týdnu na tatranských chodnících nás už začínají dost bolet kolena, Jirku tak, že vzdává výstup na Jahnačí štít a zůstává dole.V 11:30 tedy zahajuji výstup po žluté už sám. Cestou pozoruji několik lanových družstev na Kozím štítě / 2111 m.n.m. /. V 12:45 jsem na vrcholu Jahnačího štítu/ 2229 m.n.m. /, tam dávám oběd a co nejrychleji sestupuji dolů, abych dohonil Jirku. V 15:40 přicházíme do Tatranských Matliarů a před nosem nám ujíždí autobus, tak musíme ještě pěšky do Tatranské Lomnice, kde stíháme vlak, který za 2 minuty odjíždí, takže si nestíháme koupit lístek, máme ale radost, že jsme to stihli, usměv na rtech nám tuhne, když se od průvodčí dozvídáme, že musíme doplatit 100 Sk. Musím zapojit veškerý svůj šarm, aby nám pokutu odpustila. V 16:40 jsme v Popradu.

7.DEN : Chlapi se dnes rozhodují pro Kriváň, já jelikož jsem tam byl asi před třemi roky, tak jdu na Slavkovský štít, který mě láká svými rozhledy jak na Gerlachovský štít / 2654 m.n.m. /, nejvyšší to vrchol Vysokých Tater, tak na druhou stranu na Lomnický štít / 2633 m.n.m. /. Vystupuji tedy ve Starém Smokovci a jdu po staré známé cestě na Hrebienok, odtud po červené po Tatranské magistrále a tam odbočuji na modrou. Cesta vede přes Slavkovskou vyhliadku, ze které pro mlhu bohužel není nic vidět. Mlha se honí celou dobu výstupu i sestupu a leží zhruba od kosodřeviny výš. Několikrát mám chuť se i vrátit. Nicméně zvítězí touha dostat se nahoru. Na vrcholu Slavkovského štítu jsem v 10:15, jsem tady první a sám, také zajímavý pocit, stačím udělat jednu fotku a totálně se zatahuje, tak fotím pouze batoh v mlze s vrcholovou značkou. Chvíli čekám jestli se mlha neroztrhá, což se už dnes nestane a jdu dolů, cestou potkávám dost lidí, všichni se ptají na to samé, jak daleko je vrchol. Pak ztrácím značku a chvíli bloudím v moři kamenů, viditelnost je tak pět metrů. V 12:15 si dávám pivo a točenou kofolu ve Smokovci.

8.DEN : Celou noc prší a i ráno je ošklivě, tak dnes už si jdeme jen prohlédnout Poprad, dát nějaké pivko a v 17:40 nám jede vlak do Plzně, tam jsme před 6 ráno.